تاریخ انتشار : 26 تیر 1398

تفاوت بین اتصالات NPT، BSPP و BSPT

تفاوت بین اتصالات NPT، BSPP و BSPT

تفاوت بین اتصالات NPT، BSPP و BSPT

سیستم های تحت فشار در صنعت فرآیند بسته به منطقه جغرافیایی، سایز سیستم تحت فشار و محیط اطراف از اتصالات مختلفی استفاده می نمایند. علاوه بر تفاوت اتصالات در صنایع مختلف، این تفاوت در منطقه جغرافیایی مورد استفاده نیز به چشم می خورد. برای مثال، بسیاری از سیستم های تحت فشار سوار بر کشتی ها از اتصالات BSPP استفاده می نمایند. این در حالی است که بسیاری از تجهیزات صنایع نفت و گاز از فیتینگ های NPT بهره می برند. در حالی که هیچ کدام از این اتصالات از برتری بیشتری نسبت به دیگری برخوردار نیست، هرکدام نیز کاربرد خاص خودشان را دارند.

اتصالات NPT

اتصالات NPT (National Pipe Thread) محبوب ترین اتصالات مورد استفاده برای سیستم های تخت فشار کالیبراسیون در امریکا و کانادا هستند. اتصالات نری NPT شیارهای مخروطی ای دارند که در اتصال مادگی فرو می رود. قسمت نری اتصال باعث باز شدن قسمت مادگی شده و تا جایی که فشار به حدی برسد که اتصال فشار داخلی را بتواند تحمل کند فرو می رود. یکی از چالش های این نوع از طراحی این است که در صورتی که فرد اتصال فولاد ضدزنگ را بر فولاد ضدزنگ ببندد و بیش از اندازه سفت نموده یا از روانکاری استفاده ننماید، این امر باعث وارد شدن صدمه به شیارها خواهد شد. در این اتصال به نوارهای آب بندی نیاز است اما فقط دو دور از آن کافیست. در صورت استفاده کمتر یا بیشتر امکان نشتی از اتصال وجود خواهد داشت.

لیست قیمت اتصالات فشار قوی NPT

اتصالات BSPT

اتصال BSPT (British Standard Pipe Thread) شبیه NPT است. تفاوت آن دو در این است که زاویه از ریشه تا تاج (درصورت برش از کنار) شیارها 55 درجه می باشد، در حالی که در اتصال NPT این زاویه 60 درجه است. به همین دلیل نری و مادگی های اتصالات BSPT و NPT در هم جفت می شوند اما آب بندی نخواهند شد. این نوع اتصالات در چین و ژاپن بسیار مرسوم هستند اما به ندرت در امریکای شمالی مورد استفاده قرار می گیرند، مگر اینکه تجهیز مورد استفاده به امریکای شمالی وارد شده باشد. برای آب بندی این اتصال به نوار آب بند احتیاج است.

اتصالات BSPP

اتصال BSPP ( British Standard Parallel Pipe) محبوب ترین اتصال مورد استفاده در بریتانیا، اروپا، آسیا، استرالیا، نیوزیلند و افریقای جنوبی می باشد. این اتصال دارای شیارهای موازی است و از یک رینگ آب بندی یکپارچه برای جلوی گیری از نشتی استفاده می نماید. این رینگ آب بندی بین شانه بخش نری و صورت بخش مادگی قرارگرفته و تحت فشار می باشد. اتصالات BSPP از قسمت نری بلندتری برخوردارند و از یک واشر مسی جهت آب بندی استفاده می نمایند. در این اتصالات احتیاجی به نوار آب بند نیست.

لیست قیمت اتصالات دنده ای BSP

منبع